Moga Hidup Ini Diberkati oleh ALLAH S.W.T...amin

Monday, May 24, 2010

[ sambungan citer.... ]

Kiter sambung kembali citer kter..

Dalam pkul 10.30 smpe la giliran aku msuk ke blik interview plak..tapi sebelum 2 dpt gak tips2 dri org yg da msuk interview..Alhamdulillah sgt, masa kt situ org yg gi interview 2 da jad cm kwn2 plak..rapat jer jad..pas2 kongc pape mklumat sama2..

Aku pun melangkah masuk ke bilik interview..dengan penuh tatatertib aku masuk, ikut per yg da aku blajo..masuk ketuk pintu..bagi salam n slamat pg..sbb yg interview aku 2 melayu n cina..pas2 dia mntak sjil n resume..aku pn bgi dengan penuh hormat..smpe dia suh duduk bru aku dduk n ucap terima kasih..
Pas2 bermula lah sesi interview ku......................................................


Kat cni saya nk kongc skit tips2 soalan yg ditanya :

ada 2 jenis soalan..soalan pengetahuan am n apa yg kiter blajo(IT). Markah plak byk kt pengetahuan am..70% markahnyer..tuk IT cma 30% jer..tap soalan byk giler dia tnya..semua bab kena tau..

Soalan Pengetahuan am :
  • Akta ICT
  • Integriti
  • PM dapat anugerah apa baru-baru ni
  • Tapi dlm ni pengalaman keje yg plg penting dia tnya. Kekdg dia suh kiter citer dskripsi keje kter..

Soalan IT :

  • Apa itu HTML
  • Jenis2 rangkaian
  • Jenis2 OS
  • Senaraikan Bahasa Pengaturcaraan
  • Senaraikan jenis database
  • apa kegunaan Multimedia
  • Jenis2 komputer
  • Fungsi carta alir
  • Erorr dalam coding
  • Tugas programmer
  • Tugas web-developer
  • back up server down
  • phishing

ada byk lai soalan yg ditnya..tapi yg ni calon len yg kena..

  • apa itu TCP/IP
  • media penghantaran
  • Klu xder OS blh on x PC
  • fungsi BIOS
  • dan mcm2 lai..da xbape igt da..

Ini lah serba sedikit tips2 interview..klu sesaper nk tnya lai psl pengalaman interview..hubungi lah saya....hehehehehehehehehe..saya akn bantu apa yg tau..(*_*)

No comments:

Post a Comment